GROV I MUNDEN

ALT TIL DEBAT: HVIS DET IKKE KAN SIGES GROFT, ER DET IKKE VÆRD AT SIGE

søndag, november 27, 2005

Overvågning - hvad er problemet?

For at forhindre vanvittige selvmordsbombende mennesker i at sprænge sig selv og alle mulige andre i luften, har et embedsmandsudvalg under regeringen anbefalet at man øger overvågningen af det offentlige rum - og alle mulige andre rum. På den måde mener man at kunne komme sådanne angreb i forkøbet, eller i hvertfald kunne dokumentere hvem deltagerne i eventuelle angreb var efter dets finden sted, hvilket letter arbejdet med at trevle de små galninges grupper op.

Hvorfor er det et problem? Oftest møder man argumentet, at så længe man ikke har noget at skjule og har rent mel i posen og ingen skeletter i skabet og ellers opfører sig pænt og ordentligt, kan PET jo sagtens montere et endetarmsCam på samtlige borgere, så man kan se om de har spist kebab i så store mængder at de nødvendigvis må være medlemmer af en terrorcelle.

Det er et problem, men ikke af omfangsrige moralske menneskeretlige årsager - ihvertfald ikke direkte. Problemet er den position og situation man stiller politiet i, hvis man i den grad giver dem frie hænder til at bruge de midler de finder nødvendige. Hvis man giver politiet maksimale udfoldelsesmuligheder eller en grad heraf, giver man dem også maksimalt ansvar eller en grad heraf. Det betyder at politiet som institution, og det vil sige nogle få enkeltindivider der tegner politiets ledelse, vil have det direkte og utvetydige ansvar hvis et terrorangreb eller lignende gennemføres succesfuldt. Med et så stort ansvar vil de fleste handle med den størst mulige forsigtighed, dvs. er der blot i det mindste indikationer på noget der kunne ligne skyggen af en afsmag af en snert af et terrorangreb, vil man ikke tøve med at kaste sig ud i ransagninger, aflytninger, tilbageholdninger etc. for med alle tilrådighed stående midler at forvalte det meget store ansvar politiet har fået tildelt.

Med en sådan grad af emsighed, er der stor sandsynlighed for at mange af ransagningerne, tilbageholdelserne osv., vil være falsk alarm, hvorved man vil have krænket en masse uskyldige menneskers rettigheder, hvilket er karakteriserende for en politistat.

Ved at kræve dommerkendelser til den slags politimæssige initiativer, sikrer man at ansvaret spredes, hvorved politiets forvaltning af ansvaret og dermed risikoen for unødig krænkelse af rettigheder ændres til det bedre.

Derfor er terrorpakken som den foreligger en mindre heldig idé

nemlig.

Og så gider jeg ikke høre mere pis!

Fra nogen.

Som helst.

Overhovedet.

2 Comments:

At 28/11/05, Blogger Mikkel Eggers said...

Terrorisme er ikke noget man skal acceptere som en præmis for et åbent samfund, det skal nedkæmpes hårdt og brutalt - og den aller hårdeste og brutale måde er, at ødelægge dens rekruteringsgrundlag. Midlet hertil er fattigdomsbekæmpelse og indlemmelse af besværlige rouge states i forpligtende internationale samarbejder + selvfølgelig at asfaltere Iran og Syrien

 
At 30/11/05, Blogger Mikkel Eggers said...

Nå, der er lidt sløvt i banken i dag. Jeg blogger noget i stedet:

Ang. terrorisme og sikkerhed. Jeg synes egentlig ikke det er et problem at der er overvågning forskellige steder i det offentlige rum, som kunne eller ikke kunne tænkes at blive genstand for terrorvirksomhed. Jeg mener faktisk at argumentet om at hvis man har rent mel i posen, vil man aldrig mærke noget til overvågningen, er ret godt. Det er jo præcis det der er tilfældet.

Overvågning kan have en effekt i forbindelse med opklaringen af forbrydelser og det kan have en præventiv effekt for så vidt eventuelle forbrydere/terrorister kommer til at føle sig usikre på deres forehavende. Vel, visse forbrydelser har en spontan eller affektiv karakter, og her vil spørgsmålet om overvågningen slet ikke spille en rolle. Men den planlagte forbrydelse eller terrorvirksomhed udsættes for stress, der måske kan fungere præventivt.

Problemet er i langt højere grad de andre rettigheder man udstyrer politiet med, væsentligst muligheden for at handle på egen hånd uden en dommerkendelse i forskellige henseender. Med de rettigheder følger et ansvar, og det ansvar vil politiet gøre alt for at leve op til af hensyn til deres egne bevillinger osv. Hvis man deler kompetencerne ud på flere hænder, deler man også ansvaret ud på flere hænder. Jeg kan forstå på radioudsendelser og andet hvor dommere har udtalt sig om sagen, at praksis er at i langt langt de fleste sager er en kendelse til ransagning, overvågning eller lign. en ekspeditionssag netop fordi politiet handler under et delt ansvar.

 

Send en kommentar

<< Home