GROV I MUNDEN

ALT TIL DEBAT: HVIS DET IKKE KAN SIGES GROFT, ER DET IKKE VÆRD AT SIGE

mandag, november 28, 2005

Banken i avisen

Nu ved jeg jo godt at der absolut ikke er nogen af denne blogs læsere/brugere, der kunne finde på at læse Berlingske Tidende, jeg vil ikke desto mindre anbefale lørdagens udgave, Magasin-delen hvor der er en tosides artikel om det jeg har gået og brugt en meget stor del af min tid på de seneste par måneder.

Jeg kan desværre ikke linke til den da Infomedia er nede pt. Men det er en fremragende omtale af BG Banks litteratursponsorat.

(Hvis man er låner på KB kan man bruge Infomedia gratis via fjernadgang. Gå ind på denne adresse og tast cpr. nr. og pinkode til KB ind.)

/mikkel

3 Comments:

At 30/11/05, Blogger Mikkel Eggers said...

Jeg vil da gerne kommentere denne kommentar (som nogen så igen kommentere med det formål at få kommenteret denne kommentar som på sæt kan blive genstand for endnu en kommentar...eller...)

Nu er spørgsmålet om djævlen har brug for en advokat, ofte synes jeg han er rigeligt i stand til at advokere for sig selv. De første tre spørgsmål vil jeg ikke tage stilling til, men det sidste kan jeg sige noget om fordi jeg ved noget om det.

Hvorfor skal man holde liv i en døende branche (bogbranchen) At bogbranchen skulle være døende er vist noget af en tillempelse, som jeg ikke helt kan tage seriøst, men underliggende er spørgsmålet hvorfor kommer sponsorer (her BG Bank) penge i litteraturen. Det er helt rigtigt fordi banken er interesseret i at skabe mulighed for en værdioverførsel mellem de konnotationer som litteraturen besidder og banken selv. Det er der forskellige grunde til, hvoraf de vigtigste er at bankens kunder i forvejen læser en smule mere end befolkningen som gennemsnit og at det samme gælder for bankens ansatte. Dertil kommer at man i markedsføringsstrategien har satset på det grønne segment (i det omfang minverva-modellen stadig er valid, og dette segment er kendetegnet ved at være litterært interesseret - paradoksalt nok er det ikke normalt høje indkomster der præger dette segment, men så må man jo bare have mange kunder i stedet for kunder med mange penge. En anden grund var det der i markedsføringslingo kaldes first-mover-effekten, hvilket simpelthen betyder at ingen tidligere var kommet i tanker om at sponsorere litteraturen.

Disse grunde er selvføligelig skumle og lumske og lyssky og alt muligt andet ondt som de fleste mennesker der stemmer til venstre for midten vant til at tillægge den private sektor. Ikke desto mindre synes jeg faktisk det er ret rimelige vilkår banken er sponsor på. Det fungerer jo ikke sådan at banken stopper en check ned i halsen på en forfatter eller en forening der gerne vil lave et litterært arrangement, så de ikke kan råbe op om at de bliver kommercielt udnyttet når banken tromler dem ned med 30m lange bannere.

Tværtimod tilfører BG Bank faktisk den danske litteratur i bred forstand ca. 10 mill. kroner om året, så banken udnytter altså ikke bare litteraturen som en igle der suger imageværdi, den sørger faktisk for at der tilføres store værdier til litteraturen, så foreninger kan invitere forfattere ud og holde foredrag til gavn for foreningen og forfatterene som får honorarer - så skoler kan købe bøger til diverse læseprojekter til glæde for skolen, forlaget bag bogen, boghandleren der sælger den og ikke mindst forfatteren der har skrevet den.

Og argumentet med at sponsorering skaber mainstreamlitteratur holder ikke - forfatterne behøver ikke gå derhen hvor pengene er, for der er ikke et entydigt sted hvor pengene er for BGs vedkommende. Det afhænger helt af hvilke ansøgninger der kommer til Litteraturpuljen og hvordan Rådgivningsforums arbejdsudvalg vælger at tilgodese ansøgerne.

Derfor er kritikken af BGs sponsorinitiativ utroligt svagt funderet, og der er da også bred opbakning til sponsoratet i den litterære verden. (Undtagen formanden for De skønlitterære forfattere som vi har sendt et tæskehold efter...)

 
At 2/12/05, Blogger Mikkel Eggers said...

Nå, lad mig tage fat i det udsagn jeg så indigneret på min praktikværts, vegne reagerede på.

Nu valgte du at indskyde et lag mellem dig selv og udsagnet, djævelens advokat, men jeg tillader mig at tage dig til indtægt for udsagnet, som står i afsnit 3 og 4:

-Holder vi liv i en døende branche fordi sponsorerne ønsker et mere boheme-agtigt brand?-

Når jeg reagerede i en indigneret tone på din kommentar, skyldes indignationen ovenstående spørgsmåls provokerende karakter. Dermed tager jeg ikke afstand fra dine forslag til at få folk til at læse mere, det interesserer jeg mig slet ikke for. Når jeg derimod i min kommentar tager afstand fra billedet af banken som en igle der suger imageværdi ud af litteraturen som betydningsfelt, som jeg altså implicit tillægger dig, skyldes det netop ovenstående udsagn, som jeg mener understøtter et sådant billede - altså; banken pumper penge ind i en branche, der faktisk er på vej ned og ud, for at kunne nå at suge den konnotative imageværdi ud, der er tilbage.

Det er naturligvis en tolkning, men en tolkning du som skriver af kommentaren vel burde have taget højde for, en del af en retorisk gennemført tekst, er vel netop at man tager højde for sin læsers forudsætninger for at læse teksten.

Jf. ovenstående udsagn, som igangsatte mit heftige defensorat, føler jeg det er helt rimeligt ironisk at henvise til mange venstreorienteredes automatiserede tendens til at være urimeligt kritisk overfor alt hvad der sker i den private sektor.

Og jo, banken har 30m lange bannere (29,4m for at være præcis. Det er et oplagt men billigt scoret point - banneret du henviser til hang jo netop i et rum på størrelse med et gennemsnitligt stadion og ikke i den lokale læsekreds' lokaler.

Du spørger afslutningsvis hvor jeg finder din kritik af BG Banks litteratursponsorat, svaret er at det finder jeg i udsagnet -Holder vi liv i en døende branche fordi sponsorerne ønsker et mere boheme-agtigt brand?-

Man kunne som antydet ønske at du som retorisk uddannet havde lidt mere styr på din teksts betydningsdannelse end at ignorere en så oplagt provokation.

/Mikkel

 
At 2/12/05, Blogger Mikkel Eggers said...

...men lad mig skynde mig at tilføje, at jeg kan forstå at du altså ikke er uenig med mit synspunkt på det private erhvervslivs engagement i kulturen in casu BG Banks engagement i litteraturen.

 

Send en kommentar

<< Home